روش محاسبه نرخ بازگشت سرمایه برای اسپانسرها و سرمایه گذاران - اسپانسریاب

روش محاسبه نرخ بازگشت سرمایه برای اسپانسرها و سرمایه گذاران

1399-03-08 8 دیدگاه

یکی از سوالاتی که یافتن پاسخ آن برای اسپانسرها و به طور کلی سرمایه گذاران حائز اهمیت است روش محاسبه نرخ بازگشت سرمایه در تبلیغات است. اسپانسر برای حمایت کردن از یک پروژه از بین چندین پروژه، نیاز دارد تا بهترین گزینه با بیشترین سوددهی را انتخاب کند. پروژه ای که بیشترین بازگشت سرمایه (ROI) را در طول یک دوره داشته باشد برای اسپانسر بهترین گزینه است. در این مطلب قصد داریم به چگونگی محاسبه برگشت سرمایه بپردازیم با ما همراه باشید. 

روش محاسبه نرخ بازگشت سرمایه

در امور مالی «نرخ بازگشت سرمایه» (Return on Investment) به طور خلاصه ROI، در کنار برخی شاخص های دیگر برای سنجش ارزش یک سرمایه گذاری مورد بررسی قرار می گیرد. برای محاسبه ROI دردسر خاصی نداریم و به راحتی با استفاده از فرمولی ساده به صورت درصدی محاسبه می شود.

ROI= ( NRI/CI ) * 100

NRI =سود دریافتی خالص (Net Return on Investment)

CI = مبلغ سرمایه‌گذاری (Cost of Investment)

به عبارت دیگر، می توان گفت سود دریافتی خالص همان تفاضل مبلغ اسپانسرینگ و کل مبلغ دریافتی حاصل از اسپانسرینگ است. برای ساده تر شدن کار به مثال زیر توجه کنید:

اگر بخواهید به عنوان یک اسپانسر یکی از فعالیت ها یا رویدادهای زیر را انتخاب کنید، می توانید برای محاسبه نرخ بازگشت سرمایه به صورت زیر عمل کنید:

دو نکته قابل توجه: نخست اینکه برای اسپانسرهایی که تا کنون از رویداد مورد نظر حمایت نکرده اند، محاسبه بازگشت سرمایه چندان دقیق نخواهد بود و به ناچار باید به پیش بینی های برگزار کننده رویداد در مورد میزان سودآوری رویداد اتکا کنند. دوم اینکه در محاسبات بالا، به بازه زمانی توجه نشده، برای مثال امکان دارد رویداد شماره 3، در مدت زمان کوتاه تر و دریک دوره 6 ماهه به بازگشت سرمایه 34.6درصدی برسد و رویدادهای دیگر در یک دوره 1 ساله! به این منظور بهتر است تمامی محاسبات بازگشت سرمایه، به صورت سالانه محاسبه و مقایسه شود.

نرخ بازگشت سرمایه (سالانه)

n= تعداد دوره (مثلا برای یک دوره 4 ساله n=4 و برای یک دوره شش ماهه n=0.5 است)

با تشکر از همراهی تان، در این مطلب سعی شد به طور خلاصه و به ساده ترین شکل ممکن، روش محاسبه نرخ بازگشت سرمایه تقدیم شما شود. بنا به درخواست و نیاز کاربران اسپانسریاب در آینده با موضوعات مشابه و کاربردی دیگری در خدمت شما خواهیم بود.


{نویسنده: تیم مالی اسپانسریاب <کپی فقط با ذکر منبع>}


اشتراک گذاری لینک این صفحه با:

8 دیدگاه

  1. zabanmehrpub.com
    1399-04-14

    مطلب بسیار خوبی بود.ممنون

    • گروه اسپانسریاب
      1399-05-05

      درود بر شما همراه عزیز، پیروز باشید

  2. ertebatat.ratablog.com
    1399-05-05

    سلام.خواستم بابت وبسایت خوبتون ازتون تشکر کنم و امیدوارم باعث ایجاد انگیزه براتون بشه

    • گروه اسپانسریاب
      1399-05-05

      با سلام و تشکر بسیار از لطف شما

  3. توجه : توجه:
    1400-02-02

    زمانیکه که شما توی این سایت و هر سایت دیگه ای عضو میشید و اطلاعات تماستون رو قرار میدید، امکان داره هر فردی (با هر هدفی) با شما تماس بگیره و دلالی کنه این وسط.
    فردی با من که آگهی برای جذب اسپانسر گذاشته بودم تماس گرفت و خودشو نماینده اسپانسریاب معرفی کرد، از طریق تیکیت به پشتیبانی سایت اطلاع دادم و گفتند که اگه کسی زنگ زد و خودشو اسپانسریاب و یا وابسته به این سایت معرفی کرد شماره تلفن و اطلاعاتشو بدید تا ازش شکایت کنیم. مراقب باشید

    • گروه اسپانسریاب
      1400-02-02

      سلام، کاملا درسته!
      از حس مسئولیت پذیری و اطلاعا رسانی شما ممنونیم. فقط و فقط با کمک افرادی چون شماست که از وقوع این مشکلات (سودجویی های احتمالی و…) پیشگیری خواهد شد.

  4. پوریا درخشان مهر
    1400-02-03

    ممنون از اسپانسریاب
    محاسبه بازگست سرمایه خیلی لازمه برای خیلی از فعالیت های مالی از جذب اسپانسر و حامی مالی گرفته تا کسب و کار و یک مبحث ضروریه… مرسی از سایت

    • گروه اسپانسریاب
      1400-02-04

      درود بر شما،
      ممنون از شما که همراه ما هستید.

اظهار نظر کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.