نگاهی به آمار جهانی اسپانسرینگ
در این نوشته نگاهی به آمار و ارقام جهانی در زمینه اسپانسرینگ می اندازیم. بد نیست تا انتهای این گزارش با ما همراه باشید.
طی سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی هزینه های صرف شده در تمام زمینه های اسپانسرشیپ را مرور خواهیم کرد تا به اهمیت آن بهتر پی ببریم. و در ادامه نظرات اسپانسر ها و میزان رضایت مندی آنها را از سرمایه گذاری خود به صورت آماری خواهیم دید.ضمنا این آمار و ارقام کاملا معتبر بوده و از سوی ieg اعلام شده است. لطفا با ما همراه باشید.
طبق این آمار در سال ۲۰۱۶، بیش از ۶۰ میلیارد دلار در زمینه اسپانسرینگ در سراسر جهان هزینه شده است که با رشد ۴٫۷ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۵ بوده است. جالب اینکه ۲۲٫۴ میلیارد دلار آن فقط در آمریکای شمالی هزینه شده،که نشانگر اهمیت اسپانسرینگ و اعتقاد جدی شرکت های بزرگ آمریکایی به این نوع از سرمایه گذاری است. در جدول زیر اسپانسرینگ در قاره ها به تفکیک بیان شده است.
منطقه / قاره | هزینه در سال 2014 (میلیارد دلار) | هزینه در سال 2015 (میلیارد دلار) | افزایش نسبت به 2014 (درصد) | هزینه در سال 2016 (میلیارد دلار) | افزایش نسبت به 2015 (درصد) |
---|---|---|---|---|---|
آمریکای شمالی | 20.6 | 21.4 | % 4.1 | 22.4 | % 4.5 |
اروپا | 14.8 | 15.3 | % 3.3 | 15.9 | % 3.9 |
آسیا | 13.3 | 14 | % 5.2 | 14.8 | % 5.7 |
آمریکای جنوبی+مرکزی | 4.2 | 4.3 | % 4.8 | 4.5 | % 4.7 |
سایر کشورها | 2.4 | 2.5 | % 4.2 | 2.6 | % 4.0 |
طبق آمار فوق می توان به وضوح دریافت که آمریکا بزرگترین بازار سرمایه گذاری در زمینه اسپانسرینگ در جهان است. پس با نگاهی دقیق تر در اینجا می خواهیم ببینیم شرکت های بزرگ سرمایه گذار یا اسپانسرها در چه زمینه هایی بیشتر هزینه کرده اند.
در اینجا چیزی که برای همه ماجرایی آشناست اینست که زمینه هایی که منافع بیشتری برای اسپانسرها در سال های گذشته داشته اند، رشد بیشتری در سال جاری خواهند داشت. در جدول زیر، خواهید دید شرکت های آمریکایی در چه زمینه هایی تمایل بیشتری برای سرمایه گذاری دارند و هزینه بیشتری صرف کرده اند. باز هم اسپانسرینگ ورزشی با اختلاف پیشتاز است.
زمینه سرمایه گذاری | هزینه در 2014 | هزینه در 2015 | هزینه در 2016 | افزایش درصدی سال آخر |
---|---|---|---|---|
ورزش | 14.35 میلیارد دلار | 14.99 میلیارد دلار | 15.74 میلیارد دلار | % 5.0 |
سرگرمی | 2.05 میلیارد دلار | 2.13 میلیارد دلار | 2.22 میلیارد دلار | % 4.2 |
جنبش ها | 1.85 میلیارد دلار | 1.92 میلیارد دلار | 2 میلیارد دلار | % 3.7 |
هنر | 923 میلیون دلار | 939 میلیون دلار | 970 میلیون دلار | % 3.3 |
فستیوال ها و ایونت های سالانه | 847 میلیون دلار | 860 میلیون دلار | 878 میلیون دلار | % 2.1 |
سازمان ها و ارگان ها | 574 میلیون دلار | 591 میلیون دلار | 612 میلیون دلار | % 3.6 |
جالب اینکه بیش از ۷۰ درصد کل سرمایه گذاری این منطقه در بخش ورزشی بوده و ۱۰ درصد از کل هزینه ها نیز در بخش سرگرمی صرف شده است!
نکته قابل توجه اسپانسرها اینست که طبق نظر سنجی انجام شده سرمایه گذاران در پاسخ به این سوال که : “نرخ بازده سرمایه شما افزایش داشته یا کاهش؟” پاسخ های جالبی دادند.
همانطور که مشاهده می کنید ۱۹ درصد از سرمایه گذاران نمی دانند که آیا در سرمایه گذاری خود، سرمایه صرف شده خود را به صندوق دارایی خود بازگردانده اند یا خیر! یا سود کرده اند یا ضرر! یعنی تقریبا از هر ۵ اسپانسر، یکی! پس نکته بسیار مهم در اسپانسرینگ یک رویداد یا فرد و یا…، بکارگیری برنامه ای جامع برای کنترل و ثبت دقیق بودجه و هزینه های صرف شده و توجه به ضریب اطمینان رویداد می باشد. همچنین پس از سرمایه گذاری،اسپانسر باید برنامه ای طرح ریزی کند که بتواند از بازار خود پاسخ (فیدبک) بگیرد برای اینکه بداند این اسپانسرشیپ تاثیری در بازارش داشته یا خیر. در مطالب بعد به این موضوع به تفصیل خواهیم پرداخت.
{تالیف توسط گروه بازاریابی اسپانسریاب <کپی فقط با ذکر منبع>}
زمانیکه که شما توی این سایت و هر سایت دیگه ای عضو میشید و اطلاعات تماستون رو قرار میدید، امکان داره هر فردی (با هر هدفی) با شما تماس بگیره و دلالی کنه این وسط.
فردی با من که آگهی برای جذب اسپانسر گذاشته بودم تماس گرفت و خودشو نماینده اسپانسریاب معرفی کرد، از طریق تیکیت به پشتیبانی سایت اطلاع دادم و گفتند که اگه کسی زنگ زد و خودشو اسپانسریاب و یا وابسته به این سایت معرفی کرد شماره تلفن و اطلاعاتشو بدید تا ازش شکایت کنیم. مراقب باشید